Kočka a umění. 10. díl: 20. století
22. srpna 2005 |
Kamila |
15 352x / 1x
Marc Chagall je ruský malíř židovského původu, který strávil část svého života ve Francii, nejdříve v Paříži, pak na jihu. Jeho malířský rozsah byl poměrně široký od narození, smrti, běžného života, lásky, králíky, revoluci, Bibli, cirkus, akrobaty, až po krávy, ryby, města, kytice, kočky... Chagall je považován za vedoucí osobnost tzv. Pařížské školy, což se dá označit za triumf, neboť Paříž žila v té době kubismem a fauvismem a v porovnání s nimi byla Chagallova díla příliš poetická.
Paříž oknem, 1913
Pabla Picassa jistě není zapotřebí představovat, významný španělský malíř dvacátého století byl pokládán za génia, mistra svého řemesla. Pobyt v Paříži jej přivedl k zavržení dosavadní tvorby a k hledání nových cest. Na začátku dvacátého století se v jeho obrazech promítá odraz jeho vlastního života, kdy je sužován bídou, přesto však intenzivně pracuje a zobrazuje sociální cítění. Hlavními ztvárněnými postavami jsou tuláci a nemocní. Následně se v jeho díle začíná výrazně prosazovat kubismus, cena jeho obrazů roste a Picasso se stává úspěšným. Picasso se ve svém díle nikdy neopakoval, přivlastňoval si někdy formu jiných autorů, nikdy však nekopíroval sám sebe. Zároveň se ale nikomu nepodařilo úspěšně zkopírovat Picassův styl.
Crazy Women with Cats, 1901
Dar Hemingwayovi, 20. léta
Raněný pták a kočka, 1939
Humr a kočka, 1965
Gerhard Marcks patří k nejvýznamnějším německým umělcům 20. století. Byl především sochař, nicméně mezi jeho díla patří přibližně 400 soch, 12 tisíc náčrtků a 1 tisíc rytin. Již za jeho života, v r. 1971, mu bylo v Brémách otevřeno muzeum.
Kočky na půdě, 1921
Fernand Léger patřil k velikánům francouzského umění 20. století. Pokud Picaso je představitelem kubismu, jehož základem je cube - krychle, byl Léger čelní představitel tubismu - tube, jehož "základním kamenem" jsou roury.
Žena s kočkou, 1921
Andy Warhol, byl americký grafik, filmař a malíř slovanského původu, byl vůdčí osobností pop-artu. Zpočátku byl návrhářem a výtvarníkem, na konci 50tých let ale začal malovat. Jeho posedlost touhou po bohatství, popularitě a slávě z něj udělala největší osobnost moderního umění, svojí drzostí fascinoval společnost, jeho tvrzení, že krása je všude a ve všem, se projevila v nadšení portrétovat nejen slavné hvězdy, ale i obyčejnou plechovku. Jeho nadání a výjimečný talent dokázaly pozdvihnout svět reklamy na umění, kterou okouzlil konzumní společnost. Ve svém díle se nevyhnul ani kočkám. Ke konci padesátých let vydává několik knih, mezi kterými je i kniha s názvem
Dvacet pět koček jménem Sam a Jedna modrá kočička.
Hsu Pei-hung, čínský malíř, který studoval v Německu a Francii, dosáhl ve svém umění splynutí východního a západního stylu - západním způsobem realistického pozorování a použitím východních technik malování.
Kočka a žlutý motýl
Will Barnet je americký současný malíř, který učil umění na mnoha amerických školách, např. Yale University. Ve své kariéře prošel několika směry, od expresionismu až po abstraktní umění a geometrické tvary.
Play, 1975
Walk, 2002
Před vstupem do fotografického věku, kdy se zobrazení koček stalo snadnější, nikoliv snadné, byla kočka studovaná a pozorovaná jako malířův objekt. Každý z umělců měl svůj vlastní "patent" na její zobrazení, které se lišilo od každého dalšího, a přesto není kočičí námět plně vyčerpán, vždyť každý, kdo stráví hodinu a půl s tužkou v ruce a pozoruje kočku, nemůže obsáhnout celou kočičí podstatu, zachytit všechny emoce - vlnitost, zlověstnost i záhadnost a její živelnost, energii. Jak zachytit okamžiky, kdy se nám jeví jako z vlny a následně jí vidíme gumově pružnou či ocelově pevnou. Ale ať je vzhůru, či spí, vždy to provádí s grácií, která není vlastní nejspíš žádnému jinému živému tvorovi.
Rozdíl v jejich prezentaci by nevyplýval jen z odlišného způsobu techniky či umělecké vize, ale především v rozdílném vidění kočičí osobnosti. Někteří jí namalují jako směšnou postavičku, někteří jako chlupatou kouli, jiní jako záhadnou sfingu.
A přesto tyto "obtíže" při malování koček mají svůj kladný výsledek, žádní dva umělci by tutéž kočku, v téže scéně nikdy nenamalovali stejně.
Veškeré informace k seriálu Kočka a umění byly čerpány z internetových zdrojů, článků, galerií a muzeí.
| O sdílení
Zatím není přitlapkován žádný komentář.
Reklama
Má Váš kočičák už svou stránku ve Zlaté knize?
Víte, že svému kočičákovi tady můžete vytvořit
osobní stránku? Víte, že pak může mít své vlastní kočkoalbum, deníček a další?
Registrace není povinná, ale umožní Vám využívat všechny funkce, které Modrý kocouř.cz nabízí - jednoduché vkládání fotek, komentování nebo komunikace s ostatními Kocouřáky.